مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد + فیلم تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق» | چرا زنان فیلم‌های نرگس آبیار شکست‌خورده‌اند؟

  • کد خبر: ۱۲۲۲۸۸
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق» | چرا زنان فیلم‌های نرگس آبیار شکست‌خورده‌اند؟
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی ابلق با وجود دارابودن دغدغه‌های جدی برای زن آن‌ها را منفعل و ضعیف نگه می‌دارد تا مجبور نباشد برای مسئله‌ای مهم که روی آن دست گذاشته است، راه‌حلی ارائه دهد.

قاسمی|به گزارش شهرآرانیوز، فیلم سینمایی «ابلق»، آخرین اثر نرگس آبیار، درحالی روی پرده سینما رفته است که در ابتدای اکرانش فروش یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی را رقم زده و اکنون علاوه بر اینکه توانسته است پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم جدید سینما‌ها لقب بگیرد، با عبور از «دوزیست» و «تی‌تی»، به پرفروش‌‎ترین فیلم روز سینمای ایران نیز تبدیل شده است.

نرگس آبیار پس از آنکه موفق شد مهر تأیید مخاطبانش را پای آزمون مصائب فائزه در «شبی که ماه کامل شد» حک کند، اکنون نیز توانسته است با صدای خفه در گلوی راحله (الناز شاکردوست) در «ابلق»، احساسات تماشاگران فیلمش را خراش دهد.

راحله نیز ماننده فائزه و مثل او یک قربانی است. همچنین، او مثل زن‌های دیگر فیلم‌های آبیار درمانده از تلاش است. راحله زنی از جنس رنج و گذشت است که به زندگی ساده‌اش قناعت کرده و دل‌خوشی‌های کوچک او را راضی کرده است. با درنظرگرفتن اینکه راحله شخصیت اصلی فیلم است، با وجود همه ضعف‌ها و نقص‌هایی که نویسنده برایش در نظر گرفته است، باید روی خطی از تلاش و تقلا حرکت کند؛ اما این تلاش‌ها آن‌قدر نیست که بتواند بار شخصیت محوری را به دوش بکشد. راحله در بیشتر اوقات منفعل است، غصه می‌خورد و منتظر درست‌شدن اوضاع می‌ماند و در جایی که تلاشش با شکست روبه‌رو می‌شود، آن شکست و قربانی‌بودن را می‌پذیرد؛ تمثیلی از یک زن قربانی که در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. این فریاد خفه‌شده در گلو پایان فیلمی است که به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین معضلات جامعه روز پرداخته است.

کارگردان «ابلق» با وجود دارابودن دغدغه‌های جدی برای زن و تلاش او برای واردکردن این دغدغه به سینما، آن‌ها را منفعل و ضعیف نگه می‌دارد تا مجبور نباشد برای مسئله‌ای مهم که روی آن دست گذاشته است، راه‌حلی ارائه دهد. این درحالی است که شاید یک کنش نهایی پس از شکست مطلق می‌توانست راحله قربانی را دست‌کم در مسیر حرکت قرار دهد و بار قهرمان داستان را روی دوش همسرش (هوتن شکیبا)، به‌عنوان مردی با غیرت سنتی که حالا می‌خواهد نجات‌دهنده او باشد، نیندازد.

به‌نظر می‌رسد منفعل‌بودن شخصیت‌های زن در فیلم‌های آبیار به‌ویژه در «ابلق» به‌دلیل توقف نویسنده در نقطه نظاره‌گربودن جامعه است. نرگس آبیار در فیلم‌هایی که ساخته، نتوانسته است زن‌ها را از حالت انفعال خارج کند، نتوانسته است به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب بدهد. آن‌ها را گذاشته است گوشه رینگ و تماشاگر را دعوت کرده است که این شکست پرهیجان را با دقت ببیند.

 


بیشتر بخوانید:

کدام بازیگران زن سینما امسال پرکارتر بودند؟


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->